Veverka & Englichová

Závěrečný koncert Kruhu přátel hudby

Dům hudby

Exkluzivně

Podrobné informace

„21 only?“

Kateřina Englichová – harfa, Vilém Veverka – hoboj

Pomyslíme-li na klasickou hudbou, napadnou nás jména Kateřiny Englichové a Viléma Veverky pravděpodobně mezi prvními. Oba interpreti, které můžeme směle zařadit mezi největší hvězdy české scény, tvoří hudební tým již takřka dvacet let. Společně vystupují na prestižních domácích i zahraničních festivalech. Jejich interaktivní projekt „21 only?“  zásadně posouvá hranice vnímání hudby jako takové, především ve smyslu jednoznačné potřeby aktuálního. Publiku se tak na půdorysu hudební performance nabízí unikátní hudební zážitek. Tandem „Englichová Veverka“ se dnes stále více soustředí – logicky - na hudbu svých současníků, která reflektuje jejich interpretační představy i možnosti a je tak především sebevědomou obhajobou umění v kontextu dneška. Ostatně, jejich výsadou je pak právě schopnost i ochota (re)prezentovat prioritně skladby, které vznikají „přímo na tělo“ obou renomovaných interpretů. Důkazem budiž dnešní koncert a nejnovější projekt obou protagonistů, „21only?“.

Biografie:

Když v roce 2005 vystoupili Kateřina Englichová a Vilém Veverka na svém prvním společném koncertě, ukázalo se, že došlo k jednomu z nejšt'astnějších hudebních spojení na české scéně. Unikátní kombinace hoboje a harfy přinesla doposud málo vídané možnosti, a to na poli komorní i koncertantní hudby. Interpreti patří ke špičce svých oborů - pro fenomenální dvojici je charakteristické, že se oba dlouhodobě prosazují také individuálně, jako sólisté. V jejich repertoáru najdeme nejvýznamnější skladby pro hoboj, harfu a orchestr předních světových autorů, jako např. W. Lutoslawski, F. Martin, A. Schnittke, I. Yun, J. Hanuš – drtivou většinu z nich provedli v české premiéře. V roce 2009 pro Supraphon nahráli (spolu s klavíristou Ivo Kahánkem) album „Risonanza“. Vilém Veverka se v roce 2015, rovněž u Supraphonu, zásadním způsobem podílel i na sólovém albu Kateřiny Englichové „Musica per arpa“. Dalším počinem pak bylo čistě společné album „IMPRESSION“ (Supraphon, 2017), které sumarizuje „klasické“ období obou interpretů.

Společně vystupují v řadě evropských zemí, ale také např. v Kanadě. Komplexnost obou interpretů podtrhuje právě systematická činnosti na poli současné hudby. V roce 2010 společně debutovali se skladbami Isanga Yuna na festivalu Pražské jaro. O rok později pak provedli od téhož autora v Berlíně ve světové premiéře jeho „Duo – Kleines Doppelkonzert“.

Pravděpodobně jako jediní interpreti současnosti realizovali Dvojkoncert W. A. Mozarta pro hoboj (orig. flétnu), harfu a orchestr C-dur KV. 299.

Sólové nahrávky obou umělců najdeme v produkci hudebních vydavatelství Supraphon a Arco Diva.

 

 Program: 

Jiří Gemrot – Variace na „Pfuylied“ pro hoboj a harfu

Sylvie Bodorová – Grido del pastore pro hoboj a harfu

Pearl Chertok – Harpicide

Josef Vejvoda – Tři kusy pro hoboj a harfu

Martin Hybler – Iásón a Médea, mýtus pro hoboj a harfu op. 50

 

Doporučujeme

Silvestr & Plzeňská filharmonie

Měšťanská beseda

Isarphilharmonie, Mnichov

Mnichov

Zájezd

Marimba & Ladislav Bilan

Dům hudby

Jdete na koncert poprvé?

Jak se vhodně obléct na koncert?

Kdy se má tleskat? (Netleskat mezi větami)

Co je to věta?

Proč si mám
vzít program?